11.02.2010

New York baby!

Jag är här, i självaste New york! Staden är tio gånger mer än vad man redan har förväntat sig. Sitter just nu på campet och får blogga från Emelies dator då min inte får in internet! blir så bitter..
Resan hit var lååång och seg och fylld med massa utav drama. Det hela började på flygplatsen i Gbg där jag fick veta att allt som vi hade kämpat med att få i in i väskan var för tungt! Antligen fick jag välja mellan att betala 1000 kr i över vikt ( för 2 kilo!!) eller så fick jag slänga ut lite. Så mitt där på flygplatsen blev det till att öppna väskan och kasta ut en massa saker. Så har inget shampo och tvål här, men som tur var är min österritiska rumkompis hur go som helst så fick låna av henne till duschen i morse. Träffade även upp en tjej vid namn Sofia i Gbg så vi flög tillsammans. Första flygresan till Frankfurt gick hur snabbt som helst, knappt en timme! Sen väntade 3 tråkiga timmar på flygplatsen där.. Usch för tyska människor! Ingen av dem kan engelska och alla är sura. Lär er engelska människor!! Vi skulle vänta på Emelie vars plan vafr försenat så hon kom en timme innan vi skulle med det andra planet till usa. Paniken steg och vi fick springa som dårar. Emelie stoppades vid säkerhets kontrollen då hon hade två kosta boda ljusstakar som tydligen påminner om bomber. Som om hon skulle vara terrorist! Så 10 min innan planet ska lyfta får hon gå in och svara på frågor om detta "mystiska" paket. Det hela slutade med att vi 2 min innan avgång springer som dårar till gaten för att mötas av att flyget var försenat med en kvart. TUR! Väl på planet blev det hela 3 filmer avklarade. När man landrar i usa så behandlas alla som om man är en terrorist.. Dessa säkerheter!! Fick nog skanna min väska typ 3 gånger och fylla i papper, svara på frågor, kolla kläder, rubbet! Man blev lagom svettig av det hela.. haha nervös som tusan för att bli nekad. Vi möttes av en gammal gubbe som var chaffören som skulle ta oss till skolan. Världens enklaste och kallaste buss blev det, och den tog hela 2 timmar. Nu var jag lagom mör kan jag säg, hade då varit vaken i ett helt dygn.. Men man kunde omöjligt somna när vi körde igenom NY. Fick gåshud av alla byggnader och de platser som man settg i så många filmer innan. Trots att han körde som en dåre så efter vi var förbi manhattan däckade jag mot Emelies axel. Vaknade lagom när vi var framme på skolan. Där väntade ett välkomms möte där de förklarade regler och vad som skulle hända här de följande dagarna. Jag fick även ett paket när jag kom som min värdfamilj hade skickat till mig. Var en bok om Washington, ett fotoalbum med lite bilder på familjen, två tidningar, lite godis och ett brev från dem. Jätte gulligt!! och Första dagen här har varit bra, har en jätte mysig lärare och klasskamrater från hela världen. Vi har pratat om childhood illness, sådär roligt men ändå bra att veta. Sen fick vi göra lite pyssel som skulle påminna om vårat egna land. Jag gjorde en älg.. haha sjukt ful men tjejerna från brasilien var facinerade av detta djur. Fick dock förklara för hela klassen att trots mig så är inte ALLA svenska tjejer blonda och blåögda och vi har inte isbjörnar gående på gatan. Dagen avslutades med ett internationelt sing-along. Jag och Emelie ägde då vi sjöng krokodilen som körde i bilen. Det blev en succè.
Nu ska jag krypa till sängs och försöka bli av med mitt jetlag.
Bilder kommer!

2 kommentarer:

  1. haha, låter som din typiska tur när det gäller tider ;) sov gött shnögging!

    SvaraRadera
  2. hahaha *ler* det låter som en helt oförglömmlig resa o då har den precis börjat! Vill också åka... :( Ha de bra! :)

    SvaraRadera